کسب و کار نیوز- رئیس سازمان نظام صنفی رایانهای گفت: با توسعه زیرساختها و استفاده از فناوریها، برآورد میشود که تجارت الکترونیک امسال به ۹ هزار همت برسد.
به گزارش کسب و کار نیوز ، علی حکیم جوادی در نشست «ائتلاف دیجیتال آن سوی بحران» اظهار داشت: در سال ۱۴۰۲ حدود سه هزار و ۱۸۸ همت تجارت الکترونیکی ثبت شد که نسبت به سال قبل آن، رشد ۷۳ درصدی داشته است که این عدد در سال ۱۴۰۳ به بیش از چهار هزار و ۵۰۰ همت رسید. رئیس سازمان نظام صنفی رایانهای ادامه داد: استفاده از ابزارهای فناوری نوین منجر به رشد تجارت الکترونیک می شود.
وی بر فرهنگسازی بهره گیری از ابزارهای فناوری و دیجیتال تاکید کرد و گفت: اطلاعات ما نشان میدهد که بهجز برخی کشورها، فعالیت در حوزههای نوین هنوز محدود است؛ بنابراین فرصت بزرگی برای ما و انجمن وجود دارد تا فرهنگسازی و توسعه فرهنگ استفاده از ابزارهای فناوری نوین به جای ابزارهای سنتی و فیزیکی را جدی بگیریم.
حکیم جوادی عنوان کرد: این تغییر فرهنگ میتواند، بسیار تأثیرگذار باشد ضمن اینکه ما در دوره کرونا تجربه استفاده از ابزارها را داشتیم. به عنوان مثال فقط جمعیت جوان در دوران کرونا پیشرو استفاده از این ابزارها در کاربردهای روزمره بودهاند این در حالی است که در دنیا نسلهای بالای ۵۰ و ۶۰ سال نیز به سرعت به این ابزارها روی آوردند و حتی در برخی کشورها در استفاده از فناوری، از نسل جوان پیشی گرفتند. این جمعیت، که همیشه جزو گروههای آسیبپذیرتر بودهاند، حالا سهم بزرگی از کاربران فناوری را تشکیل میدهند.
وی با بیان اینکه خدمات تجارت الکترونیک شبانه روز فعال است، گفت: همه انتظار دارند که سرویسهای الکترونیکی چه در شرایط عادی و چه بحرانی به صورت ۳۶۵ روز سال و شبانهروز فعال باشند. رئیس سازمان نظام صنفی رایانهای خاطر نشان کرد: ما هیچوقت از سرویسهای فیزیکی چنین انتظاری نداریم؛ امروز در دنیا، حتی در کشور خودمان، خرید و خدمترسانی به شکل ۲۴ ساعته از طریق تجارت الکترونیکی یک واقعیت شده است و تجربه عینی آن را هم داشتهایم.
وی عنوان کرد: فعالان حوزه دیجیتال و تجارت الکترونیکی در جنگ ۱۲ روزه تحمیلی تنها گروهی بودند که سرویس پایدار و بیوقفه ارائه میکردند حتی با وجود بحران، جلسات میگذاشتند و تلاش میکردند تا سرویس بدون اختلال در اختیار مردم باشد.
میثم بشیری مدیر نوآوری انجمن تجارت الکترونیک ایران در ادامه این نشست اظهار داشت: وقتی سهم اقتصادی حوزه دیجیتال کشور را بررسی میکنیم، میبینیم که سهم آن از تولید ناخالص داخلی بیشتر از ۲.۵ درصد نیست؛ در حالی که در کشورهای همسایه، این رقم بین ۷ تا ۸ درصد است.
میثم بشیری اظهار داشت: ترویج و توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور هدف گذاری کرده ایم. در مرحله اول برگزاری رویدادها و دورههای آموزشی را در دستور کار قرار دادیم تا مردم با تجارت الکترونیکی آشنا شوند. بهتدریج به سمت توانمندسازی کسب و کارهای دیجیتالی رفتیم.
مدیر نوآوری انجمن تجارت الکترونیک ایران با بیان اینکه «نقشه راه تجارت الکترونیکی» تدوین شده است گفت: قوانین فعلی کسبوکارهای سنتی، برای حوزه دیجیتال کفایت نمیکند و نیاز به اصلاح جدی دارد.
وی عنوان کرد: مهمترین اقدام در حوزه اقتصاد دیجیتال تمرکز بر کاربردها، نوآوریها و استفاده از ابزارهای مدرن تجارت الکترونیک برای توسعه این حوزه و افزایش تابآوری کسبوکارها، بهویژه در شرایط خاص کشور، است که امروز کسبوکارها برای توانمند شدن از ابزارهای مختلفی استفاده میکنند.
مدیر نوآوری انجمن تجارت الکترونیک ایران بر توسعه زیرساختهای کشور تاکید کرد و گفت: در جریان جنگ ۱۲ روزه، اینترنت ملی همچنان فعال بود؛ اما دسترسی جهانی قطع شد. اگرچه بهصورت محدود خدمات دیجیتال ادامه یافت، این تجربه ثابت کرد که سرمایهگذاری روی زیرساختها، گام اول و حیاتی است.
وی اضافه کرد: گام دوم، حرکت به سوی حکمرانی حوزه دیجیتال است این در حالی است که اکثر نگاههای حاکمیتی امروز بهدلیل بلوغ ناکامل جامعه و وجود مشکلات، بر نظارت متمرکز دولت استوار است. این رویکرد نیازمند تغییر به سمت «حکمرانی مشارکتی» است، مدلی که در آن نقش انجمنها، کسبوکارها، و حتی مصرفکنندگان در تدوین و اجرای قوانین پررنگ باشد. چنین مشارکتی، به جای اقدامات مقطعی، میتواند موجب پایداری و تابآوری کسبوکارها شود.
بشیری با اشاره به استفاده همزمان از مزایای دیجیتال و واقعیت فیزیکی اشاره کرد و گفت: امروز جهان دوباره بر نقش انسانمحوری و تلفیق محیط فیزیکی و دیجیتال تأکید میکند. این مفهوم جدید با نام «فیجیتال» یعنی استفاده همزمان از مزایای فضای دیجیتال و واقعیت فیزیکی مطرح است.
وی ادامه داد: ابزارهایی مانند واقعیت مجازی میتوانند تجربه خرید و تجارت را واقعیتر کنند. در این میان، چالشهایی نیز در محیط دیجیتال وجود دارد که فناوری میتواند این شکاف را پر کرده و ویژگیهای واقعی محصول را به تجربه دیجیتال اضافه کند.
مدیر نوآوری انجمن تجارت الکترونیک ایران با اقدامات این انجمن عنوان کرد: تا امروز گامهای متعددی در حوزه های آموزش، توانمندسازی، برگزاری رویداد، پیادهسازی پروژهها و مشاوره تخصصی برداشته شده است که شامل کمک به منطقه آزاد برای اجرای تجارت فناورانه، پروژههای وزارتخانه مربوط به یکپارچهسازی و استفاده از فناوری ها برای پیشرفت پروژههاست.
وی اضافه کرد: ابزارهای تجارت الکترونیک، بهویژه در کشورهای همسایه و پیمانهای منطقهای، میتوانند نقش کلیدی در توانمندسازی، توسعه تجارت و ایجاد نوآوری ایفا کنند.
محمد وحیدی مدیر استانداردسازی انجمن تجارت الکترونیک ایران در ادامه این نشست بر اهمیت و ضرورت توسعه و تقویت تجارت الکترونیک در کشور اشاره کرد و گفت: برنامه ریزی ها منجر شد تااتفاقات مثبت و انقلابی در حوزه فناوری و تجارت رقم بخورد. وی افزود: یکی از نیازهای اساسی کشور، توجه به خدمات و سرویسهای نوین است که میتواند مشکلات فعلی را حل کند و فرصتهای جدیدی فراهم آورد.
مدیر استانداردسازی انجمن تجارت الکترونیک ایران با بیان اینکه تجارت الکترونیک نه تنها به عنوان یک ابزار کارآمد بلکه به عنوان یک عامل تابآوری اقتصادی نقشآفرین است گفت: خرید اینترنتی نمونهای از این تحول است که خود ضامن پایداری و توسعه فروشگاهها و کسبوکارهاست در عین حال، برای رسیدن به این هدف، باید اقدامات ملی انجام شود، به گونهای که این روند جهانی نباشد بلکه در سطح داخلی و ملی تقویت شود.
وی اضافه کرد: فناوری اطلاعات، آموزش الکترونیک و زیرساختهای فناوری در کشور نیازمند توجه و توسعه بیشتر هستند. اگرچه تاکنون به این حوزهها پرداخته شده است، اما باید نقش آنها در تحول و رهبری اقتصادی و اجتماعی پررنگتر شود.