گزارشی تازه نشان میدهد مدیران اپل اخیراً درباره احتمال خرید استارتاپ هوش مصنوعی پرپلکسیتی (Perplexity) گفتگو کردهاند. این مذاکرات هنوز در مراحل اولیه است و ممکن است به پیشنهاد خرید نینجامد.
براساس گزارشها، مدیران اپل هنوز با تیم پرپلکسیتی درباره این موضوع صحبت نکردهاند. در پاسخ به درخواست رویترز برای اظهارنظر، شرکت پرپلکسیتی اعلام کرد: «ما از هیچ مذاکرهای برای خرید اطلاع نداریم؛ چه درحالحاضر چه آینده» اپل نیز به درخواست رویترز پاسخی نداده است.
برنامه اپل برای ادغام پرپلکسیتی در مرورگر سافاری
درحالیکه رقابت در حوزه هوش مصنوعی شدت گرفته، شرکتهای بزرگ فناوری دنبال سرمایهگذاری بیشتر برای توسعه تواناییهای هوش مصنوعی خود هستند. متا نیز اوایل امسال برای خرید پرپلکسیتی تلاش کرده بود و اخیراً با سرمایهگذاری 14 میلیارد و 800 میلیون دلاری در شرکت «Scale AI» و استخدام مدیرعامل آن، «الکساندر وانگ»، برنامههای بلندپروازانهای را دنبال میکند.
به گفته بلومبرگ، «آدریان پریکا»، مدیر بخش ادغام و تملک اپل، این ایده را با «ادیکیو»، مدیر بخش خدمات، و برخی تصمیمگیرندگان ارشد حوزه هوش مصنوعی در اپل در میان گذاشته است. این گزارش همچنین میگوید اپل احتمالاً قصد دارد قابلیتهای جستجو مبتنیبر هوش مصنوعی، مانند پرپلکسیتی، را در مرورگر سافاری خود ادغام کند. چنین اقدامی میتواند پایان همکاری سنتی اپل با گوگل در زمینه موتور جستجو پیشفرض باشد.

وزارت دادگستری ایالات متحده اخیراً پیشنهاد داده گوگل دیگر اجازه نداشته باشد به شرکتها برای انتخاب موتور جستجوی پیشفرض پول بپردازد؛ زیرا سلطه گوگل بر بازار جستجو را افزایش میدهد.
بااینکه موتورهای جستجوی سنتی مثل گوگل همچنان سهم بزرگی از بازار جهانی را در اختیار دارند، گزینههای جدید مبتنیبر هوش مصنوعی مانند پرپلکسیتی و ChatGPT بهویژه میان نسلهای جوانتر، محبوبیت بیشتری پیدا کردهاند. بلومبرگ همچنین گزارش داده پرپلکسیتی اخیراً دور تأمین سرمایه را با ارزشگذاری 14 میلیارد دلاری به پایان رسانده است.
اگر اپل تصمیم به خرید این شرکت با چنین ارزشی بگیرد، این معامله بزرگترین خرید تاریخ اپل خواهد بود. استارتاپ پرپلکسیتی که انویدیا نیز از آن پشتیبانی میکند، ابزارهای جستجوی مبتنیبر هوش مصنوعی ارائه میدهد که اطلاعات را خلاصهشده در اختیار کاربران میگذارد. این ابزارها شباهتهایی به ChatGPT و گوگل جمینای دارند.