پرش به محتوا

تفاوت MBA و EMBA

آموزش مهارت‌های مدیریت کسب‌وکار

مقدمه

در دنیای امروزِ و آنچه در کسب‌وکار می‌گذرد، داشتن تحصیلات تکمیلی در حوزه مدیریت، اغلب به یک مزیت رقابتی یا حتی بیش‌تر، به یک ملزوم تبدیل شده است. چراکه تغییرات پی‌درپی در سطح کلان و خرد، مستلزم واکنش‌های سریع‌تر، تفکر استراتژیک و مدیریت بحران هستند. در چنین شرایطی، مدیریت کسب‌و‌کار به روش سنتی و به روز نشده، چندان پاسخگوی نیازهای این بازار پرتلاطم نیست.

برای کسانی که می‌خواهند مسیر خود را به سمت مدیریت ارشد، تصمیم‌گیری استراتژیک و جایگاه‌های مهم‌تر و عملیاتی‌تر هدایت کنند، از سطح کارشناسیگذر کنند و به شبکه‌ی ارتباطیه تخصصی‌تری متصل بشوند، تحصیل در دوره های تخصصی mbaو emba در مدرسه‌ی عالی کسب و کار از امن‌ترین و کاربردی‌ترین مسیرها است.

چرا MBA و EMBA

دوره‌ mba و embaاز مهم‌ترین مسیرها برای تبدیل شدن به یک مدیر مدرن و استراتژیک هستند، چراکه این دوره‌ها فراتر از یادگیری تئوری، به مهارت‌ها و رویکردهایی می‌پردازند که مدیران امروز برای موفقیت در محیط‌های پیچیده، ملتهب و سریع‌التغییر کسب‌وکار به آن‌ها نیاز دارند. یکی از نقاط قوت اصلی دوره‌ی مدیریت کسب و کار و دوره‌ی مدیریت اجرایی، تقویت تفکر استراتژیک و دیدگاه سیستمی است.

دانشجویان یاد می‌گیرند مسائل سازمان و بازار را به‌صورت یکدست و یکپارچه ببینند و تصمیمات خود را بر اساس تحلیل جامع از تعامل اجزای مختلف سازمان، رقبا و محیط خارجی اتخاذ کنند. این دیدگاه سیستمی جز با استفاده از کیس‌های واقعی و شبیه‌سازی‌های عملی تقویت و میسر نمی‌شود، به‌طوری که فرد در دوره‌ی MBA با چالش‌های واقعی کسب‌وکار مواجه شده و مهارت حل مسئله در شرایط عدم قطعیت و پیچیدگی را به دست می‌آورد.

علاوه بر این، در دوره‌ی mbaو دوره‌ی مدیریت اجرایی با تمرین‌های مدیریت بحران و ریسک، مدیران را آماده می‌کنند تا حتی در شرایط فشار بالا و بحران‌های ناگهانی بتوانند تصمیمات منطقی و مبتنی بر داده را گرفته و اجرایی کنند. بخش دیگر دوره‌های مدیریت کسب‌وکار، تقویت مهارت‌های هدایت تیم و سازمان و ارتباطات است. دانشجویان یاد می‌گیرند چگونه تیم‌های متنوع و با انگیزه‌های متفاوت را هدایت کرده بی‌آنکه صرفا بر قدرت سلسله‌مراتبی سازمان تکیه کنند. چراکه خصوصا نسل جدید و نسل Z، نیازمند، رویکرد تازه است.

از طرفی، دوره‌های MBA و EMBA تمرکز زیادی بر جنبه‌های مهارت‌محور و کاربردی داشته و دانشجویان از طریق مطالعه کیس‌های واقعی یا به عبارتی Case Study، کارگاه‌های تعاملی و پروژه‌های عملی با پیچیدگی‌ها و فرصت‌های واقعی کسب‌وکار آشنا شده و راهکارهای نوآورانه و نوین برای مشکلات سنتی و پیچیده پیدا می‌کنند.

در نهایت، این آموزش جامع باعث می‌شود فرد نه تنها از یک بخش سازمان، بلکه از همه‌ی واحدها، عملکرد کسب‌وکار، اعضای سازمان و پاسخ بازار را مشاهده کند و بتواند تصمیمات یکپارچه و اثرگذارتری در نسبت با آن‌ها اتخاذ کند. از همین رو و باتوجه به نوسانات شدید و خاص بازاری مثل ایران، که تحت هر شرایطی دچار التهاب می‌شود و می‌تواند سازمان و مدیر را، چه در نسبت داخلی و چه خارجی تحت تاثیر قرار بدهد، مدیران برای تحصیل در چنین دوره‌ی آکادمیکی باید بهترین دوره MBA در ایران را انتخاب کنند.

دوره MBAچیست؟

کلاس MBA ماهان برای آموزش مفاهیم مدیریتی، بازاریابی، مالی و رهبری تیم در محیط واقعی کسب‌وکار

کلمه‌یMBA مخفف Master of Business Administration است و با هدف آشنایی کلی و عمیق با مفاهیم مدیریت، کسب‌وکار و مهارت‌های مرتبط طراحی شده است. دوره‌ی MBA ماهان، ترکیبی از مباحث نظری، عملی و کاربردی بوده تا فارغ‌التحصیلان دوره MBA ماهان بتوانند در محیط واقعی کسب وکار، تصمیم‌گیری‌های مؤثر و استراتژیک انجام دهند. ثبت نام دوره MBA نخستین گام، به سوی جامه‌ی عمل پوشاندن، به تمامی این اعمال و اهداف است. در ادامه، به صورت خلاصه، سرفصل‌های دوره‌ی MBA مدرسه عالی کسب و کار ماهان را معرفی کرده و مروری کلی بر ساختمان دوره داریم.

سرفصل‌ها و محتوا دوره mba

  • جلسات Case Study
  • ترکیب آموزش حضوری و آنلاین
  • مدیریت استراتژیک
  • بازاریابی
  • مالی و حسابداری
  • مدیریت منابع انسانی
  • عملیات و زنجیره تأمین
  • اقتصاد خرد و کلان
  • اخلاق و مسئولیت اجتماعی کسب‌وکار
  • کارآفرینی
  • تحلیل داده و مدل‌سازی تصمیم
  • رهبری و رفتار سازمانی

دوره MBA ماهان مورد تأیید وزارت علوم

مدت زمان دوره mba

دوره‌ی حضوری مدیریت کسب و کار ماهان به مدت 10 الی 12 ماه طول می‌کشد. دوره‌ی MBA آنلاین نیز در طول یک دوره‌ی حدودا یک ساله برگزار شده که برابر تقریبا 170 ساعت آموزش می‌شود. این حدود و بازه‌ی زمانی متغیر دوره‌ی MBA به دلیل به روز شدن سرفصل‌ها و طرح درس دوره بوده که باتوجه به آخرین سرفصل‌های جهانی و نیاز بازار، تغییر می‌کنند.

مخاطبان دوره mba

دوره MBA ماهان مخصوص افرادی طراحی شده که قصد دارند، از مرحله‌ی صرف انجام وظایف روزمره‌ی مدیریتی به مرحله‌ی تازه و مهم‌تر رهبری موثر و استراتژیک برسند. دوره‌ی مدیریت کسب‌وکار ماهان با شبیه‌سازی موقعیت‌های پیچیده و به کارگیری اساتید و منتورهایی که اغلب از صاحبین کسب‌وکارها هستند، سعی دارد به عنوان یک تسهیل‌گر سر راه مدیران میانی و ارشد قرار بگیرد.

همچنین کارآفرینان و صاحبان کسب‌وکاری که در مسیر و رشد توسعه‌ی بیزنس خود دچار چالش‌هایی شده‌اند، با ثبت نام در دوره‌ی MBA ماهان در معرض ابزارهای علمی و مهارتی و سرفصل‌هایی نظیر توسعه‌ی تیم، برنامه‌ریزی مالی و بازاریابی موثر قرار می‌گیرند. چنین طرحی سبب گسترش پایدار و هوشمندانه‌ی کسب‌وکارشان می‌شود. از طرفی، تحصیل دانش‌آموختگان رشته‌های مهندسی، پزشکی، حقوق و … در دوره MBA باعث می‌شود، دید جامع و مهارت‌های میان‌رشته‌ای لازم برای حضور در موقعیت‌های مدیریتی را به دست بیاورند.

آینده و مزایای دوره mba

فارغ‌التحصیلان MBA معمولاً وارد نقش‌های مدیریتی متوسط تا ارشد می‌شوند. از جمله مزایای دوره می‌توان به تقویت مهارت‌های مدیریتی، شبکه‌سازی حرفه‌ای، ارتقای فرصت‌های شغلی و افزایش اعتماد به نفس در تصمیم‌گیری اشاره کرد. دانشپذیران مدرسه عالی کسب و کار ماهان به دلیل یادگیری دانش بین‌رشته‌ای و مهارت‌های مدیریتی کاربردی، با موقعیت‌های شغلی ویژه‌ای مواجه می‌شوند.

این فرصت‌ها تنها مختص بازار ایران نبوده و در سطح جهانی قابل دستیابی هستند. مدرک MBA موسسه ماهان، مسیر حرفه‌ای شما را به طور چشمگیری هموار می‌کند. از جمله عواملی که به این موضوع دامن می‌زند، اعتبار گواهینامه‌ی MBA مدرسه عالی کسب و کار ماهان است:

  • گواهینامه MBA ماهان مورد تأیید وزارت علوم بوده و در سامانه VOHEC.IR قابل استعلام است
  • قابلیت ترجمه رسمی را دارد و با مهر برجسته سازمان مربوطه، مورد تأیید وزارت امور خارجه قرار می‌گیرد
  • در بسیاری از کشورها معتبر بوده و در مسیر مهاجرت کاری یا تحصیلی به کشورهای پیشرفته‌ای مانند کانادا، استرالیا، آلمان و امارات مفید است

دوره EMBA چیست؟

آموزش مدیریت اجرایی برای مدیران ارشد

دوره‌ی مدیریت اجرایی یاEMBA مخفف Executive Master of Business Administration بوده و مخصوص مدیران ارشد و باتجربه‌ای است که پیشینه‌ی قابل توجهی در مدیریت دارند و می‌خواهند تحصیلات مدیریتی خود را ارتقا دهند. بی آنکه از کار فعلی‌شان کناره‌گیری کنند یا وقفه‌ای در مسیر مدیریتشان بگذارند. در ادامه نگاهی کلی به سرفصل‌های دوره‌ی MBA اجرایی، مخاطبان و آینده‌ی آن می‌اندازیم.

سرفصل‌ها و محتوا Executive MBA

  • رهبری تحول
  • مهارت‌های رهبری و توسعه فردی
  • بازاریابی دیجیتال و برندینگ
  • طراحی و تدوین استراتژی کلان
  • تغییر سازمانی
  • مدیریت عملکرد در سطح کلان
  • نوآوری و مدیریت فناوری
  • تصمیم‌گیری پیچیده
  • توسعه فرهنگ سازمانی
  • مدیریت منابع سازمانی و منابع انسانی ارشد
  • پروژه‌های کسب‌وکاری واقعی یا مطالعات موردی

مخاطبان دوره و مزایای EMBA

EMBA معمولاً برای افرادی طراحی شده است که تجربه و سابقه‌ی مدیریتی بین 5 تا 10 را دارند. افرادی که در سمت‌های مدیریتی یا رهبری سازمان بوده و می‌خواهند تحصیل را در کنار مسئولیت‌های سازمانی پیش ببرند. از مهم‌ترین مزایای EMBA برای چنین مدیرانی، به کارگیری فوری آموخته‌های خود، در محیط واقعی کار است.

فارغ‌التحصیل دوره‌ی MBA اجرایی مدرسه‌ی عالی کسب و کار ماهان، یک مدیر اجرایی خواهد بود که افزون بر دیدگاه ژرف‌تر نسبت به سازمان، این توانایی را دارد تا مدیریت و رهبری تیم‌ها را به عهده گرفته و بهترین تصمیمات را در پرچالش‌ترین موقعیت‌ها بگیرد. مدیران اجرایی به شکلی چند بعدی رشد کرده و:

  • تحلیل داده‌های پیچیده را یاد می‌گیرند
  • چگونگی تصمیم‌گیری در شرایط مبهم را یاد می‌گیرند
  • بهترین واکنش را در مواقع بحران یاد می‌گیرند

تفاوت‌های دوره MBA و EMBA

ویژگی‌ها

مدیریت کسب‌وکار MBA

مدیریت اجرایی EMBA

گروه هدف

مدیران جوان و افرادی که در پی تقویت پایه‌های مدیریتی خود هستند

مدیران ارشدی که سابقه‌ی بیش‌تری دارند و در پی ارتقای نگرش و شبکه‌سازی گسترده‌تر هستند

پیش‌نیازهای تجربه‌ی کاری

مناسب افرادی که به تازگی وارد مسیر مدیریت شده یا قصد تغییر مسیر کاری رو به افق‌های وسیع‌تر را دارند

حداقل سابقه‌ی مدیریتی بین 5 الی 10 سال

تمرکز آموزشی

مهارت‌های پایه و کاربردی مدیریت نظیر: بازاریابی، استراتژی، منابع انسانی، مالی، کارآفرینی

تصمی‌گیری‌های کلان، مدیریت تغییر، استراتژی‌های بین‌المللی و مدیریت سازمان‌های بزرگ

روش تدریس در مدرسه کسب‌وکار ماهان

آموزش کاربردی، پروژه محور، متناسب با چالش‌های واقعی کسب‌وکارهای ایرانی

آموزش‌های تحلیلی‌تر برای مدیران رده بالاتر

مدت زمان دوره

دوره‌های آنلاین و حضوری عموما بین 10 الی 12 ماه برگزار می‌شوند.

عموما فشرده‌تر برگزار شده اما حجم مطالعه و بحث‌های مدیریتی آن بیش‌تر است.

دوره‌ی مدیریت کسب و کار یا MBA ماهان به دنبال ارتقای مهارت‌ تصمیم گیری، رهبری تیم، درک جامع از مدیریت مدرن و ایجاد آمادگی برای مدیریت یک بیزینس است. دروه EMBA در راستای تقویت نگرش کلان و ارتباطات در سطح مدیریت ارشد و هیئت مدیره طراحی شده است.

پیش از ثبت‌نام دوره‌های مدیریتی به چه نکاتی توجه کنیم؟

  • سطح تجربه کاری
  • زمانی که می‌توانید صرف کنید
  • هدف شغلی و مسیر آینده
  • منابع مالی و بازگشت سرمایه
  • شبکه‌سازی در دوره
  • سبک یادگیری شخصی

سخن آخر

دوره‌های MBA و EMBA هر دو دوره‌های ارزشمندی در مسیر توسعه مدیریتی هستند، اما هر کدام باوجود شباهت‌ها و تفاوت‌هایی که دارند، برای گروه خاصی طراحی شده‌اند. شما می‌‌توانید با بررسی مسیر شغلی خود و راهی که تا به اینجا طی کرده‌اید اقدام به ثبت نام دوره MBA و یا MBA اجرایی کنید. هزینه دوره MBA و مدیریت اجرایی کسب‌وکار ثابت نبوده و باتوجه به سرفصل‌ها و زمان برگزاری متغیر است.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *