«لیندا یاکارینو»، مدیرعامل شبکه اجتماعی ایکس، روز گذشته رسماً از سمت خود استعفا کرد. یاکارینو سال 2023 توسط ایلان ماسک برای احیای کسبوکار تبلیغاتی این شبکه اجتماعی به سمت مدیرعاملی منصوب شده بود، اما طبق برخی گزارشها بیشتر وقت خود را صرف کنترل بحرانها و جبران اشتباهات ماسک کرده است. در ادامه دوره فعالیت او در ایکس و حواشی مربوط به آن را مرور خواهیم کرد.
حضور اولیه بهعنوان ناجی برای ایکس
یاکارینو پیش از ایکس، بیشتر از 10 سال مدیریت کسبوکار تبلیغات NBCUniversal را برعهده داشت. زمانی که یاکارینو در ژوئن 2023 به این پلتفرم پیوست، سرمایهگذاران و فعالان صنعت تبلیغات از او بهعنوان ناجی احتمالی ایکس یاد میکردند. مأموریت او این بود که کسبوکار تبلیغات ایکس را نجات دهد.
«جی پتیسال»، تحلیلگر اصلی شرکت تحقیقاتی Forrester، به بیزنس اینسایدر میگوید:
«یاکارینو با روابط قوی، دانش موردنیاز و مهارتهای مذاکره خود شناخته شده است. همه انتظار داشتند که او بتواند بههمان صورت باعث نوآوری توییتر/ایکس شود.»

انتصاب او برای سرمایهگذاران هم خبر خوبی بود. «راس گربر»، سرمایهگذار قدیمی تسلا که به ماسک در خرید ایکس کمک کرده بود، به بیزینس اینسایدر گفته بود که حضور یاکارینو باعث میشود ماسک فرصت بیشتری برای تمرکز روی تسلا داشته باشد.
یاکارینو در ابتدای کار خود تلاش کرد تا روابط ایکس با تبلیغکنندگانی که ماسک با آنها بدرفتاری کرده بود را اصلاح کند. اخیراً نیز مسئول نظارت بر توسعه محصولات ویدیویی ایکس بود تا این پلتفرم را به ایده «اپلیکیشن همهچیز» نزدیک کند.
تلاش برای مدیریت اشتباهات ماسک
اما همانطور که بیزینس اینسایدر میگوید، از همان ابتدای کار مشخص شد که مسئولیت اصلی مدیرعامل ایکس، کنترل مشکلات و اشتباهات ماسک است. در واقع پلتفرمی که یاکارینو تحویل گرفت، پس از تصاحب ماسک به شدت آسیب دیده بود. تبلیغکنندگان آن را بایکوت کرده بودند، زیرا ماسک حسابهای تعلیقشده توییتر (ازجمله حساب ترامپ) را بازگردانده و تمرکز خود روی نظارت بر محتوا را کاهش داد.
طبق گزارشی از والاستریت ژورنال، در دسامبر 2022، (دومین ماه حضور ماسک) درآمد تبلیغاتی آن 40 درصد نسبت به دسامبر 2021 کاهش پیدا کرده بود.
حتی دو ماه پس از شروع کار او، ماسک نام توییتر را به ایکس تغییر داد؛ تغییری که نشان میدهد در آن زمان همچنان ماسک کنترل نهایی ایکس را در دست داشته است. این اقدام نیز با نگرانی تبلیغکنندگان همراه بود. در واقع ماسک بر طراحی محصول ایکس نظارت داشت و یاکارینو امور کسبوکار را مدیریت میکرد. بااینحال میزان قدرت مدیرعامل ایکس بر امور داخلی شرکت دقیق مشخص نیست.

«بروس دیسلی»، معاون سابق توییتر که قبل از پیوستن یاکارینو این شرکت را ترک کرده بود، به بیزینس اینسایدر میگوید:
«خیلی زود مشخص شد که نقش اصلی او «حفظ روحیه داخلی» است.»
ایکس در تابستان 2024 از گروهی از تبلیغکنندگان خود شکایت کرد تا کار یاکارینو برای جلب اعتماد این جامعه سختتر شود. ایکس در شکایت خود شرکتهایی مانند LEGO را به توطئه غیرقانونی برای تحریم پلتفرم خود متهم کرده بود. این پرونده هنوز در جریان است.
یاکارینو در احیای ایکس ناموفق بود؟
درنهایت، «الکس براونسل»، رئیس بخش محتوا در مرکز تحقیقات تبلیغات جهانی، معتقد است یاکارینو در احیای کسبوکار شرکت ایکس موفق نبوده است. طبق گزارش اینسایدر، مرکز تحقیقات تبلیغات جهانی پیشبینی کرده درآمد تبلیغاتی ایکس در سال جاری به 1.87 میلیارد دلار برسد که 6.9 درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته است.
همچنین برآورد میشود کسبوکار تبلیغات ایکس در دوره مدیریت یاکارینو حدود 23 درصد کوچکتر شده درحالیکه بازار تبلیغات جهانی در همین بازه 34.4 درصد رشد کرده است.
پایان کار مدیرعامل ایکس
اوایل سال گذشته نیز ماسک «محمودرضا بانکی» را بهعنوان مدیر مالی ایکس منصوب کرد. این حرکت باعث تضعیف جایگاه یاکارینو در شرکت شد. علاوهبراین، در مارس 2025، شرکت هوش مصنوعی ماسک یعنی xAI، ایکس را در یک معامله سهامی خرید. با این اتفاق، جایگاه یاکارینو عملاً به یک مدیر بخش کاهش یافت.

البته دقیقاً مشخص نیست که این دلایل در خروج یاکارینو از ایکس نقش داشتهاند یا خیر. بااینحال، «گری بلک»، بنیانگذار مشترک صندوق سرمایهگذاری The Future Fund که بیش از یک دهه یاکارینو را میشناسد، به اینسایدر گفته اطلاعات ضدیهودی باعث فرار تبلیغکنندگان میشوند و این سناریو برای [یاکارینو] «مانند یک کابوس» بوده است. گفتههای او میتواند به مشکل اخیر هوش مصنوعی Grok در ایکس اشاره داشته باشد که در آنها به تمجید از هیتلر پرداخته بود.