پس از ماهها کشمکش حقوقی و سیاسی، فروش کسبوکار تیکتاک در آمریکا سرانجام وارد مرحله نهایی شده است. طبق گزارشهایی که منتشر شده، تیک تاک به توافقی دست یافته که الزامات قانون «فروش یا ممنوعیت» آن در ایالات متحده را برآورده میکند.
«شو زی چو»، مدیرعامل تیکتاک، در یادداشتی که برای کارکنان ارسال کرده، اعلام کرده هدفگذاری شرکت برای نهایی شدن این معامله، 22 ژانویه 2026 است. براساس این توافق، یک شرکت جدید با نام TikTok USDS Joint Venture LLC تشکیل خواهد شد که ساختار مالکیت آن بهطور مشخص تعریف شده است.
سهامداران جدید تیک تاک
طبق جزئیات اعلام شده، 50 درصد از سهام این شرکت در اختیار کنسرسیومی از سرمایهگذاران جدید آمریکایی قرار میگیرد که شامل اوراکل، سیلور لیک و MGX هستند و هر کدام 15 درصد سهم خواهند داشت. در مقابل، 30/1 درصد از سهام به شرکتهای وابسته به برخی از سرمایهگذاران فعلی بایتدنس تعلق خواهد گرفت و 19/9 درصد آن نیز همچنان در اختیار خود بایتدنس (مالک تیکتاک) قرار میگیرد.
براساس نامهای که مدیرعامل تیکتاک برای کارکنان ارسال کرده، شرکت مشترک جدید مسئولیت کامل مدیریت الگوریتم، امنیت دادهها، نظارت بر محتوا و نسخه آمریکایی اپلیکیشن را برعهده خواهد داشت. یکی از نکات مهم این توافق، آموزش مجدد الگوریتم پیشنهاد محتوا براساس دادههای کاربران آمریکایی است.
در این یادداشت تأکید شده که بیش از 170 میلیون کاربر آمریکایی تیکتاک همچنان بدون تغییر در تجربه کاربری، به فعالیت خود ادامه خواهند داد و تبلیغدهندگان نیز با اختلالی مواجه نخواهند شد. همچنین اوراکل بهعنوان شریک امنیتی مورد اعتماد، مسئول میزبانی دادههای کاربران آمریکایی در زیرساخت ابری داخل خاک آمریکا و نظارت بر اجرای تعهدات امنیت ملی خواهد بود.


براساس شرایط توافق، این شرکت مشترک دارای هیئتمدیرهای هفتنفره با اکثریت افراد آمریکایی خواهد بود و حداکثر تا 120 روز پس از تاریخ فرمان اجرایی، فرایند انتقال بهطور کامل انجام میشود. پس از نهایی شدن معامله، TikTok USDS بهعنوان نهادی مستقل فعالیت خواهد کرد، درحالیکه واحدهای جهانی تیکتاک همچنان مسئول هماهنگیهای محصولی و فعالیتهای تجاری بینالمللی ازجمله تبلیغات، بازاریابی و تجارت الکترونیک باقی میمانند.
تیک تاک در ماه ژانویه برای مدت کوتاهی در آمریکا از دسترس خارج شده بود. پس از آن، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، چندین بار به این شرکت مهلت داد تا راهحلی برای فروش بخشی از کسبوکار آمریکایی خود پیدا کند. درنهایت، آمریکا و چین در ماه سپتامبر بر سر یک «چارچوب کلی» برای این معامله به توافق دست پیدا کردند.