پرش به محتوا

مکزیک از مستربیست شکایت می‌کند؛ سواستفاده از آثار باستانی برای تبلیغات

دولت مکزیک «مستربیست» را به سوءاستفاده تجاری از اهرام باستانی تمدن مایا متهم کرده و خواستار دریافت غرامت از تهیه‌کنندگان ویدیوی اخیر او شده است.

به گزارش BBC، این یوتوبر معروف آمریکایی که نام اصلی‌اش «جیمی دونالدسون» است و 27 سال دارد، در ویدیویی با عنوان «کاوش در معابد 2000 ساله»، همراه تیمش به بازدید از شهرهای باستانی مایا همچون کالاکمول و چیچن‌ایتزا رفته است. این ویدیو فقط در یک هفته بیش‌ از 60 میلیون بازدید داشته است.

اتهام مکزیک علیه مستربیست بابت سوءاستفاده تجاری از میراث باستانی

مستربیست برای فیلم‌برداری در این مکان‌ها مجوز رسمی گرفته بود اما مقامات مکزیکی می‌گویند استفاده تجاری از این تصاویر و تبلیغ محصول شکلاتی با عنوان «دسر مایایی» از چارچوب مجوز خارج بوده و نقض قوانین حفاظت از میراث فرهنگی کشور محسوب می‌شود. او در بخشی از ویدیو بیننده را به خرید این محصول دعوت می‌کند.

اتهام مکزیک به مستر بیست بابت سوءاستفاده تجاری از میراث باستانی

سخنگوی مستربیست در گفتگو با BBC این اتهام را رد و تأکید کرده هیچ محتوای تبلیغاتی در محوطه‌های باستانی تحت نظارت مؤسسه ملی انسان‌شناسی و تاریخ (INAH) ضبط نشده است. به گفته او، بخش تبلیغاتی ویدیو در کمپ شخصی تیم ضبط شده و هدف اصلی این ویدیو معرفی ارزش میراث مایاها به جهان بوده است.

مقامات فرهنگی مکزیک معتقدند برخی صحنه‌ها، مانند ورود به هرم با هلیکوپتر یا دست گرفتن ماسک باستانی، جعلی یا دستکاری‌شده‌اند. INAH این موارد را نمایشی و بخشی از فرایند تدوین پس از تولید دانسته که واقعیت تاریخی را تحریف می‌کنند. این سازمان می‌گوید از تهیه‌کننده مستربیست شکایت کرده است.

«کلودیا کوریل دی ایکازا»، وزیر فرهنگ مکزیک، نیز تأکید کرده مجوز صرفاً برای فیلم‌برداری صادر شده و هیچ‌ اجازه‌ای برای تبلیغ تجاری یا انتشار اطلاعات نادرست داده نشده است. او افزود:

«با هرگونه استفاده تجاری که ارزش میراث فرهنگی کشور را تحریف کند، مخالفیم. این محوطه‌ها بخشی از هویت بومی ما هستند و نباید ابزار تبلیغات شوند.»

او همچنین اعلام کرد احتمال اعمال مجازات‌های اداری برای شرکت Full Circle Media، تهیه‌کننده ویدیوی مستربیست، وجود دارد. این شرکت مجوز اصلی را برای تولید این ویدیو گرفته بود. مستربیست که با 395 میلیون دنبال‌کننده، پرمخاطب‌ترین کاربر یوتوب است، اخیراً این ویدیو را منتشر کرده است.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *