قانون جدید ایالت نیویورک آمریکا قیمتگذاریهای شخصیسازیشده را هدف قرار میدهد. طبق این قانون کسبوکارها موظف میشوند اعلام کنند که چه زمانی درحال استفاده از دادههای شخصی کاربر برای تعیین قیمتی متفاوت برای آنها هستند.
قانون جدید ایالت نیویورک از کسبوکارها میخواهد بهطور شفاف اعلام کنند که آیا از دادههای شخصی کاربر برای تغییر قیمت محصولات یا خدمات استفاده کردهاند یا خیر. این سازوکار میتواند مانع از بروز شرایطی شود که در آن کسبوکار با آگاهی از احتمال صرف هزینه بیشتر توسط کاربر، از او هزینه بیشتری دریافت میکند.
قیمتگذاری شخصیسازیشده در ایالت نیویورک شفاف میشود
نیویورک تایمز میگوید کسبوکارهایی که از قیمتگذاری سفارشی استفاده میکنند حالا باید این مسئله را به اطلاع کاربران برسانند. بهعبارت دیگر این کاربران باید هشداری شبیه این را ببینند: «این قیمت با الگوریتمی مبتنی بر دادههای شخصی شما تنظیم شده است.»


درحالحاضر مشخص نیست که استفاده از این ترفند چقدر میان کسبوکارهای آنلاین رواج دارد. یکی از سخنگویان اوبر به نیویورک تایمز گفته است که این شرکت اکنون به اهالی نیویورک هشدار نشان میدهد، اما قانون مذکور را ضعیف و مبهم خوانده است. سخنگوی اوبر اصرار دارد که این شرکت از مؤلفههای جغرافیایی و میزان تقاضای کاربران برای محاسبه قیمت استفاده میکند.
فدراسیون ملی خردهفروشان نیز دادخواستی برای توقف اجرای این قانون ثبت کرده، اما یک قاضی فدرال اجازه داده است تا قانون پیش برود و اجرا شود.
«لینا خان»، رئیس پیشین کمیسیون تجارت فدرال آمریکا (FTC) که حالا رئیس مشترک ستاد گذار شهرداری نیویورک در کارزار «زهران ممدانی» است، به نیویورک تایمز گفته که این قانون ابزاری «کاملاً حیاتی» برای دولت خواهد بود. بااینحال، او اذعان کرده است که کارهای بسیار زیادی باید صورت بگیرد تا این سیاست بهدرستی اجرا شود.