براساس گزارش نشریات آلمانی، شرکت فولکسواگن، غول خودروسازی و پیشرو در تولید خودروهای الکتریکی در اروپا، قصد دارد ۱۰۰,۰۰۰ نفر یا به عبارتی ۱۵ درصد از کل نیروی کار جهانی خود را تعدیل کند. این تصمیم، بزرگترین تغییر ساختاری در تاریخ ۸۹ ساله این شرکت خودروسازی محسوب میشود.
بهعنوان بخشی از این تغییرات گسترده، گفته شده که فولکسواگن قصد دارد تولید خود را در کارخانههای چند شهر از جمله هانوفر و کارخانه آئودی در شهر نکازاولم متوقف کند. کارخانه شهر تسویکاو که اخیراً به یک سایت اختصاصی تولید خودروهای برقی برای شش مدل مختلف از برندهای VW، آئودی و کوپرا تبدیل شده بود، نیز تعطیل خواهد شد.
اتحادیهها در برابر تعدیل نیرو در فولکسواگن
فولکسواگن پیش از این برنامهای برای تعدیل ۵۰,۰۰۰ موقعیت شغلی را اعلام و در آن زمان دلیل این تصمیم را تعرفههای «دونالد ترامپ» و وضعیت فروش خودروهای چینی عنوان کرده بود. اتحادیههای کارگری فولکسواگن در اواخر سال ۲۰۲۴ با آن شرایط موافقت کرده بودند، مشروط بر اینکه این تولیدکننده تا سال ۲۰۳۰ دست به تعدیل نیروی بیشتر یا تعطیلی کارخانههای دیگر نزند.


بااینحال، اکنون بهنظر میرسد که فولکسواگن برخلاف توافقات قبلی، اقدامات خود را بهطور چشمگیری تشدید کرده است. سخنگوی این شرکت در گفتگو با CNBC اعلام کرده که کل گروه فولکسواگن شامل تمام برندها و شرکتهای تابعه آن باید دستخوش تغییرات عمیقی شوند.
در مقابل، اتحادیهها و سازمانهای نماینده کارگران متعهد شدهاند که با این طرحهای تعدیل نیرو و تعطیلی کارخانهها مقابله خواهند کرد. اتحادیه IG Metall و شورای عمومی کارگران در بیانیهای مشترک اعلام کردند که در صورت پیشبرد چنین برنامههایی، با تمام توان جلوی آنها را خواهند گرفت.